Wednesday, July 3, 2013

Master Arts & Design UITM interview

I supposed update this blog about a week before but i didn't make it due to 'kesibukan menguruskan' my final year day. ok, now lets begin.

alhamdulilah, 2 weeks b4 that dapat panggilan temuduga di UITM Shah Alam.
unfortunately, i'm still in Sarawak. so, i call mama asking for her opinion. 
then she said, just go and at least u have an experience.
uh, it's ok. so i balik sebab my mum sponsor ticket. muahahaha..
dengan tesis tak hantar lagi, dengan minggu examnya, masyaAllah.
balik just for 2 nights 2 days. oh really! mmg lepas ni boleh beli private jet sebijik!
hahah..

so, on 24 June tu, pergi lah drive sorang2 to Shah Alam around 7 am.
nasib dulu study at politeknik. easier for me to recognize jalan.
sampai2 je, sekali sedar diri keluar ni tak bawak wallet! yes. wallet.
so mmg drive illegal lah aku sebenarnye.. nasib time interview they didn't ask for IC. kalau tak, tktau nk cakap ape tah.. so, i attend the interview with my boyfriend. we both interview for the same course,
master in A&D (Design Technology)/ coursework.

sampai je di faculty A&D around 8.15 am. yes! sharp time.
then, kami check nama unfortunately me & bf dapat lain2 panel. maybe i'm still in final year while my bf already grads. nvm. i'm wait about one hour! dengan jerebu in KL that time. aduh! oh ya, at the same time i got sore throat on that day! nak bercakap dengan orang pon suara tak keluar. 
after waiting about one hour, baru kami diberi one A4 paper. kami disuruh menulis short essay and the question is "Why do you want to pursue postgrads in UITM?" - lebih kurang igt soalan nya mcm tu..
aduh, leceh pula mahu menulis2 ni.. tgh2 dok pk, suddenly terpandang paper candidate sebelah, WOW! kau tulis smpi full, kemain. ok, that guy mmg bersungguh nk sambung. aku? masih tercegat memikirkan ayat. so dalam dok merapu2 tu, key word die sebenarnya just - "i want to gain knowledge from other universities" je. aku pon tktau ape aku mngarut kat stu. haha! what ever lah. aku tunggu lagi. dah lah tak ade suara. jerebu pula. mmg jem paler aku dok menunggu berjam2.. then, other candidate sorang tu pon tye kat staff situ,
 'Miss, bila nk buat ujian melukis?' 
then she said, 'tak de ujian melukis, just tulis essay je. so, from that essay kami akan nilai anda. tulis betul2 lah, jgn suke2 ati je' 

Oh gosh, again. kene tambah ke-rapu-an essay lagi ni. around 11 am, baru nama aku kene panggil. dah lah panas sbb jerebu. bila masuk bilik meeting, i di interview oleh 2 panel. one from fashion, another one from industrial design. bila masuk je, with suara serak mcm Ella, 
'I'm sorry, I got sore throat today'. 
then they ask? 'why?',
I just reply 'I don't know, I woke up this morning, then it's all happen'. 
they just smile. then i gave her my essay, put all my portfolio on the table. 
when she looks at my essay, die terus tangkap ayat "i want to gain knowledge from other universities". 
she just ask 'why?'. 
bla-bla-bla... 
then, swg lagi panel smile sinis - then he ask, 'what happen to your university? is it not good?'. 
I keep explain this and that bla bla bla.hahaha! tak baik tau kutuk university asal kite. hehe.
then he ask me again, 'if u further in here, so what topic do you want to research?'. 
after all, they just give supporting, idea etc.
they both so nice btw.

oh ya, they don't even see my portfolio. hmm.. nvm then.
that all actually, it's just take around 10 minute. maybe sebab jerebu kot kat luar. so, mereka just interview sekejap je. well, i don't care if dapat or tidak. but, it's soooo fun bila dapat peluang bercakap2, bertukar pendapat, idea and sell ourself with other pensyarah terutamanya daripada univ. lain. kan kan kan? ihihi... Oh, tak sabar nya nak tahu result. tapi skrg aku still prepare my research proposal utk master in research kat unimas juak! aih, malas gilak kmk maok polah proposal tok~

I want to talk more, but sore throat barrier me to do so!



* Do ignore my grammar, vocab and malay-lish! 
hahhahha! 
thanks and ok bai.

No comments:

Post a Comment